Vedtægter & Kontingent
Vedtægter for Foreningen for Danske Forsikringsmæglere og uafhængige Forsikringsagenturer
§1 Navn
§2 Formål
§3 Hjemsted og sekretariat
§4 Medlemmer
§5 Udgået
§6 Optagelsesprocedure
§7 Medlemspligter
§8 Etiske retningslinjer
§9 Overtrædelse af de etiske retningslinjer
§10 Medlemmernes rettigheder
§11 Bistand til og services overfor medlemmerne
§12 Kontingent
§13 Udmeldelse
§14 Generalforsamling
§15 Ekstraordinær generalforsamling
§16 Afstemning
§17 Formand, bestyrelse og etisk udvalg
§18 Regnskab og revision
§19 Vedtægtsændringer og foreningens opløsning
Vedtægters ændringsdatoer:
03- september 2021:
25. september.2020
18. september 2009
27. april 2016
§1 Navn
Foreningens navn er Foreningen for Danske Forsikringsmæglere og uafhængige Forsikringsagenturer (FDFF)
§2 Formål
Foreningen, som består af medlemmer og den til enhver tid siddende bestyrelse samarbejder bredt om følgende:
- at understøtte medlemmernes interesser overfor forsikringsselskaber og disses organisationer samt
offentlige myndigheder / medier i forhold der har branchemæssig relevans - at understøtte medlemmernes professionelle standard og faglige udvikling
- at skabe rammer for et fællesskab af forsikringsformidlere herunder men ikke begrænset til
forsikringsmæglere og -agenturer, der kan tilslutte sig foreningens formål samt opfylde optagelseskravene - at bidrage til vidensdeling / erfaringsudveksling blandt medlemmerne for alle involverede parter fair, trygge
og forretningsmæssige vilkår - at understøtte fælles indkøb, herunder men ikke begrænset til professionel ansvarsforsikring
§3 Hjemsted
Foreningen har hjemsted på en af bestyrelsen valgt adresse i Danmark.
§4 Medlemmer
FDFF kan alene optage medlemmer der driver virksomhed som opfylder den til enhver tid gældende lovgivning på
området.
Forudsætninger for og procedure ved optagelse følger i øvrigt vedtægternes §6.
§5 Udgået
§6 Optagelsesprocedure
Ansøgning om optagelse rettes skriftligt til foreningen på foreningens ansøgningsformular vedlagt dokumentation for,
at forsikringsmæglervirksomheden er optaget i registeret over forsikringsmæglervirksomheder. Bestyrelsen kan kræve
indsigt i skadeforløb af ansøgerens professionelle ansvarsforsikring. Bestyrelsen er berettiget til at videregive disse
oplysninger til sin leverandør og er såfremt denne modsætter sig at yde ansøgeren forsikringsdækning, berettiget til
alene på dette grundlag af afvise at ansøger kan gøre brug af ansvarsforsikringen.
Foreningens bestyrelse træffer bestemmelse om optagelse. Bestyrelsen kan afvise ansøgningen såfremt den finder, at
der er nærliggende fare for at ansøgeren vil komme i konflikt med foreningens vedtægter, herunder etiske og
kollegiale retningslinjer.
Generalforsamlingens afgørelse er endelig og fornyet anmodning om optagelse kan ikke behandles før tidligst 3 år
efter
medmindre nægtelsen er så konkret begrundet at det med sikkerhed på forhånd kan fastslås at forhindringen er
bortfaldet i mellemtiden.
§7 Medlemspligter
A. Oplysninger om virksomhedsforhold: Ethvert medlem er forpligtet til at udfylde og returnere foreningens
spørgeskema til brug for etablering og fornyelse af foreningens ansvarsforsikring, beregning af præmie samt
ajourføring af statistiske oplysninger.
B. Ethvert medlem er forpligtet til at oplyse korrekt antal personer til beregning af kontingentopkrævning; jf. §12.
C. At arbejde for foreningens formål; jf. §2.
§8 Etiske Retningslinjer
Ethvert medlem er forpligtet til at overholde foreningens til enhver tid gældende Etiske Retningslinier, som udgør et
bilag til foreningens vedtægter.
Eventuelle ændringer i de Etiske Retningslinjer, som bestyrelsen måtte foretage, skal indbringes for førstkommende
generalforsamling til endelig godkendelse. Generalforsamlingens godkendelse af bestyrelsens ændring har
tilbagevirkende kraft og ændringen gælder/bortfalder pr. ikrafttrædelsesdagen for bestyrelsesbeslutningen.
§9 Overtrædelse af de Etiske Retningslinier
Dersom et medlem har gjort sig skyld i grov eller i gentagne tilfælde af overtrædelse af de bestemmelser, der følger af
§ 8 eller i øvrigt udvist adfærd, der strider mod god forsikringsmæglerskik eller udvist grov eller gentagen illoyalitet
mod foreningen eller et eller flere medlemmer, kan bestyrelsen ekskludere medlemmet af foreningen.
Meddelelse om eksklusion, som skal indeholde den fuldstændige begrundelse herfor, fremsendes medlemmet ved
såvel almindeligt som anbefalet brev.
Det ekskluderede medlem har ret til efter skriftlig anmodning herom rettet til bestyrelsen senest 14 dage efter
modtagelsen af bestyrelsens beslutning at få sin eksklusion behandlet på den førstkommende generalforsamling med
det formål at træffe endelig beslutning om eksklusionen.
For ophævelse af eksklusionen kræves mindst 2/3 af de afgivne stemmer ellers står eksklusionen ved magt fra
eksklusionstidspunktet. Kontingent tilbagebetales ikke i denne forbindelse.
§10 Medlemmernes rettigheder
Kun medlemmer af FDFF har ret til at bruge betegnelsen ”Medlem af Foreningen for Danske Forsikringsmæglere og
uafhængige Forsikringsagenturer”
§11 Bistand til medlemmerne
Foreningen kan iværksætte forskellige serviceydelser overfor medlemmerne jfr. § 2.
Det er den til enhver tid siddende bestyrelse der træffer beslutning herom.
Foreningen herunder bestyrelsen yder ikke økonomisk eller juridisk bistand og fraskriver sig derfor ethvert ansvar
forbundet hermed.
§12 Kontingent
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen efter oplæg fra den til enhver tid siddende bestyrelse, og er gældende
for den kommende kontingentperiode. Foreningens kontingentperiode følger regnskabsåret.
Kontingentet betales helårligt og opkræves i perioden fra 1. januar til 1. marts.
Hvis kontingentet ikke er betalt senest 14 dage efter forfaldsdatoen pålægges et erindringsgebyr, hvilket meddeles
skriftligt sammen med oplysning om konsekvensen af, at kontingentet med tillæg af erindringsgebyr ikke betales
senest 30 dage efter forfaldsdatoen for kontingentet. Erindringsgebyrets størrelse fastsættes af bestyrelsen og følger
normal praksis.
Hvis kontingentet med tillagt erindringsgebyr ikke er betalt senest 30 dage efter forfaldsdatoen anses medlemskabet
for at være ophørt på dette tidspunkt.
Genoptagelse af medlemskabet kan kun finde sted efter betaling af det skyldige kontingent med tillæg af
erindringsgebyr og efter bestyrelsens nærmere beslutning herom.
§13 Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt med mindst 1 måneds varsel til en 1. januar eller en 1. juli. Udmeldelse fritager
ikke for betaling/hæftelse for kollektive forpligtelser som foreningen har påtaget sig og som medlemmet har
deltaget/deltager i. Ved ophør af virksomhed kan medlemskab ophøre med omgående virkning.
Disse ophører først fra det tidligste tidspunkt foreningen kan frigøre sig for økonomiske forpligtelser
i forhold til det pågældende medlems deltagelse i aftalerne.
Allerede indbetalt kontingent tilbagebetales ikke ved ophør af medlemskab midt i en periode.
§14 Generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed, hvortil alle medlemmer har adgang.
Ordinær generalforsamling, der af bestyrelsen indkaldes skriftligt med mindst 30 dages varsel, skal afholdes hvert år
inden den 1. maj. Indkaldelsesmåden er e-mail eller i mangel af e-mail adresse, subsidiært brev.
Forslag, som ønskes behandlet af den ordinære generalforsamling, skal være foreningens bestyrelse i hænde senest
14 dage før generalforsamlingen, og udsendes til samtlige medlemmer senest 8 dage før generalforsamlingen.
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent,
2. Formanden aflægger bestyrelsens årsberetning,
3. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab samt budget for det kommende år, med forslag til
kontingent og gebyrer samt bestemmelser om omkostningsdækning for bestyrelsen og
udvalgsmedlemmer.
4. Indkomne forslag
5. Valg af formand
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
7. Valg af revisor og revisorsuppleant
8. Eventuelt
§15 Ekstraordinær generalforsamling
Bestyrelsen kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling så ofte, den finder det nødvendigt.
Såfremt mindst 1/5 af medlemmerne fremsender skriftlig motivering herom skal bestyrelsen indkalde til
ekstraordinær generalforsamling. Sådan indkaldelse skal ske senest 30 dage efter, at bestyrelsen har modtaget
anmodning herom.
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 14 og højst 30 dages varsel.
Øvrige regler som for den ordinære generalforsamling.
§16 Afstemning
På generalforsamlingen har hver virksomhed der har modtaget kontingentopkrævning 1 stemme.
Medlemsvirksomheden skal meddele bestyrelsen navnet på den ene stemmeberettigede person, som repræsenterer
denne. Stemmeberettigede medlemsvirksomheder kan afgive skriftlig fuldmagt til bestyrelsen eller andre
stemmeberettigede medlemmer. Fuldmagt kan kun afgives til afstemning om indkomne forslag. Bortset fra
bestyrelsen kan hvert stemmeberettiget medlem kun repræsentere én (1) fuldmagt.
Dette under forudsætning af, at forfaldent kontingent er betalt.
Alle afstemninger skal ske skriftligt hvis blot én en af de fremmødte stemmeberettigede personer ønsker dette. Valg af
formand og øvrige medlemmer til bestyrelsen skal dog altid ske skriftligt.
Alle beslutninger sker ved simpelt flertal, bortset fra de tilfælde der følger af §§ 9 og 19.
Enhver stemmeberettiget person kan kræve, at et forslag, inden det sættes under afstemning, drøftes alene af de
stemmeberettigede personer.
§17 Formand, bestyrelse, etisk udvalg og sekretariat m.v.
Kun medlemmer som er indehaver af eller bestrider en ledende stilling hos en medlemsvirksomhed, er valgbare til
bestyrelse og udvalg.
Ingen medlemsvirksomhed må være repræsenteret med mere end 1 person i bestyrelsen.
A. Bestyrelsen: Foreningens daglige ledelse varetages af en bestyrelse bestående af en formand og 3-6 medlemmer.
Formanden vælges for 1 år ad gangen mens øvrige bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter vælges for 2 år ad
gangen, således halvdelen er på valg hvert år.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, sekretær og kasserer.
Bestyrelsen etablerer et sekretariat til varetagelse af de daglige administrative opgaver, herunder de udbudte
medlemsbetalte services og ansætter det fornødne personale, herunder som minimum en daglig leder.
Bestyrelsen godkender alle satser og vilkår for betaling af services, uddannelser m.v.
Bestyrelsen indstiller medlemmet af Det rådgivende Udvalg til Finanstilsynet.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Denne skal dog som minimum tilsikre at der føres et skriftligt referat
af samtlige bestyrelsesmøder, hvor af fremgår hvilke emner der blev forhandlet, hvem der deltog og hvilke
beslutninger
der blev truffet. Disse referater skal udsendes til bestyrelsens medlemmer senest 21 dage efter mødets afholdelse og
endeligt godkendes på nærmeste næstfølgende bestyrelsesmøde. Ethvert medlem af foreningen har ret til på
forlangende
at se disse beslutningsreferater. Det skal påhvile formanden eller i dennes fravær næstformanden at indkalde
bestyrelsen
til møde med 8 dages skriftligt varsel, senest 3 dage efter at mindst to bestyrelsesmedlemmer skriftligt begærer det
overfor vedkommende ledsaget af motiveret forslag til dagsorden.
Bestyrelsen repræsenterer foreningen i alle forhold og forpligter foreningen under ansvar overfor
generalforsamlingen. Bestyrelsen kan ikke optage lån eller på anden måde forpligte foreningen økonomisk ud over
foreningens formue uden generalforsamlingens forudgående godkendelse.
Bestyrelsen kan nedsætte ad hoc udvalg.
Bestyrelsesmedlemmer, øvrige udvalgsmedlemmer, revisorer og suppleanter er ulønnede.
B. Etisk udvalg:
Bestyrelsen fungerer samtidig til enhver tid som etisk udvalg.
Bestyrelsen kan vælge at nedsætte et udvalg hvis dette ønskes.
§18 Regnskab og revision
Foreningens regnskabsår er fra 1. januar til 31. december.
Foreningens regnskab revideres af en af den ordinære generalforsamling valgt revisor, som vælges for 2 år ad gangen.
Desuden vælges en revisorsuppleant, ligeledes for 2 år.
§19 Vedtægtsændringer og foreningens opløsning
Ændring af foreningens vedtægter kræver, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for vedtægtsændringen.
Dog kræves til beslutning om opløsning af foreningen, at mindst 2/3 af medlemmerne er repræsenteret på
generalforsamlingen og at beslutningen vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
Er mindst 2/3 af de afgivne stemmer for beslutningen om foreningens opløsning, men er der ikke på
generalforsamlingen repræsenteret det nødvendige antal medlemmer, skal bestyrelsen indkalde til en ekstraordinær
generalforsamling, jf. § 15, hvor beslutningen vedtages såfremt 2/3 af de afgivne stemmer er for foreningens
opløsning, uden hensyn til antallet af repræsenterede medlemmer.
Den generalforsamling, der træffer beslutning om foreningens opløsning, træffer ligeledes beslutning om anvendelsen
af foreningens formue.
Således vedtaget på den ordinære generalforsamling den 3. september 2021
Kontingent 2021
Foreningen for Danske Forsikringsmæglere og uafhængige Forsikringsagenturer
Hvem skal betale kontingent og hvor meget betales:
Kontingent udgør 2.000 kr. årligt (indeks 2021) for hver person der arbejder under medlemsvirksomhedens logo* og skal
opfylde kompetencekrav i henhold til forsikringsdistributionsdirektivet (IDD) §4.
* herunder men ikke begrænset til franchisetagere og medarbejdere.
Loft:
Der betales maksimalt 12.500 kr. for hver medlemsvirksomhed. (Indeks 2021)
Egenbetaling ud over kontingent:
Ved deltagelse i arrangementer med mere end tre personer fra en medlemsvirksomhed vil der være
egenbetaling. Egenbetaling oplyses i forbindelse med invitation udsendes.